Giada La Gala

Giada verbindt wetenschap, kunst en activisme

Giada la Gala, het zou zo maar een verzonnen naam kunnen zijn, zo prachtig klinkt het, maar het is gewoon de naam die ze bij haar geboorte kreeg.

Giada groeide op in het warme zuiden van Italië. Sinds haar kindertijd voelde ze de drang om te bevragen, creëren en ontdekken.Na de middelbare school verliet ze het zuiden om de wereld daarbuiten te verkennen. Zo belandde ze in het noorden van Italië. Ze schreef zich in voor een studie natuurkunde en werkte daarnaast met onafhankelijke collectieven en netwerken.

Kronstadt was een van die collectieven. De oprichters van dit onafhankelijke tijdschrift/fanzine, voelde de noodzaak het eigendom van informatie terug te eisen, in een neoliberaal land dat letterlijk geregeerd werd door de televisie. met als doel om het eigenaarschap van informatievoorziening terug te winnen. Het collectief Fatti spazio eisten ruimtes op en bouwde gemeenschappelijke ruimtes, voor gelijkgestemden.

2014
In 2014 kwam Giada via een studentenuitwisselings-programma voor vijf maanden naar Utrecht, wat er uiteindelijk in resulteerde dat ze in Amsterdam haar PhD titel behaalde. In 2020 promoveerde ze op haar proefschrift ‘Glancing at Tiny Vibrations’.

Tijdens haar studententijd verschoof Giada’s aandacht van betrokkenheid richting artivisme, een vorm van activisme die je terugziet in de kunst van de maker. In dit nieuwe technocratische tijdperk, waar de wetenschappelijke wereld nog steeds gedomineerd wordt door geprivilegieerde witte mannen, leefde een grote behoefte om de status quo te bevragen en alternatieve narratieven te bouwen.

Gemeenschappen

Giada vond een vruchtbare bodem voor haar sociale en politieke bewogenheid en haar artistieke aspiraties bij onafhankelijke gemeenschappen en werd geïnspireerd door de onderlinge uitwisseling van ideeën, plannen en acties. Een zeker anarchisme ging hier hand in hand met sterke onderlinge verbindingen. Tussen al die vrije geesten vond Giada ruimte om te ademen en haar eigen geest de vrije loop te laten. Tegen de achtergrond van haar academische positie die in deze tijd groeide en ontwikkelde, bood haar betrokkenheid bij onafhankelijke gemeenschappen haar de emotionele bescherming om te dealen met de realiteit van een kapitalistische wereld.

ADM
Door haar internationale netwerk kwam Giada terecht bij ADM, toen nog gevestigd in het westelijk havengebied. Terwijl ze aan haar doctoraat werkte, liet ze zich inspireren door onder meer het Electric Circus, dat op indrukwekkende technologie en de vrijheid van de ADM-community combineerde door het zich opnieuw toe-eigenen van wetenschap om kunst te maken.

Kunstpraktijk in ontwikkeling
Na haar PhD en een jaar Postdoc en twee jaar reizen, keerde Giada terug naar Amsterdam en besloot tot een innerlijke zoektocht. Op dit moment volgt ze het Artificial Times Master-programma van het Sandberg Instituut. Hier probeert ze alles wat ze geleerd heeft, zowel vroeger als nu, over de wereld op filosofisch, politiek en sociaal gebied weer samen te brengen. Giada vindt mentale troost in het werken met materialen zoals keramiek, glas en metaal, materialen die ze vervolgens samenbrengt met elektronica en licht, performancekunst en geluid richting collectieve experimenten.

Giada heeft haar plek gevonden op Het Groene Veld. Samen met haar vriend huurt ze een studio waar ze wetenschap, kunst en activisme met elkaar verbindt en experimenteert met materialen, vormen en formules. Daarnaast doceert ze Wetenschapscommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hier op Het Groene Veld wil ze graag wortelschieten om met een groep gelijkgestemden een nieuwe kunst- en performanceruimte te creëren.

Giada La Gala
Giada La Gala
Giada heeft haar plek gevonden op Het Groene Veld. Samen met haar vriend huurt ze een studio waar ze wetenschap, kunst en activisme met elkaar verbindt en experimenteert met materialen, vormen en formules.